andiiex

Pokémon X och Y

Publicerad 2013-10-29 23:47:10 i Allmänt,

Här kommer ett litet kort inlägg om de nya Pokémon spelen, X och Y. Jag och Erik har spelat ett varsitt de senaste 3 veckorna och vi är minst sagt överförtjusta! Jag har tidigare spelat Pokémon röd, silver, platinum och soulsilver. Det senaste Erik spelade var Ruby och Saphire generationen, exakt vilka innan det vet jag inte. Men vi börjar med storyn:
 
 
Storyn börjar som vanligt med att man får en pokémon av sin vän och sedan en av orginal  (Charmander, Bulbasaur och Squirtle) av Professorn som i denna generation heter Sycamore. Sedan blir det som alltid en story med ett "team" som på något sätt försöker ta över världen. Storyn va väldigt bra och intressant, samt med lite hintar redan i början av spelet så var det otroligt spännande. Det jag blev lite ledsen på var att det inte var så långt... Storyn va klar så snabbt! Det kanske bara är jag som vill ha så mycket mer och nördade för mycket de senaste veckorna?!
 
 
Starter-Pokémonen i denna generation är Chespin, som är en gräs typ. Fennekin, som är en eld typ och Froakie som är en vatten typ. Jag valde Fennekin och Erik valde Froakie. Jag diggar dem väldigt mycket, iaf deras första utveckling. Det känns som om dessa verkligen är kvar i det söta/djuriga/tecknade som är Pokémon för mig. De senaste generationerna börjar spåra lite i hur alla olika pokémon ser ut... Visste ni att det finns en pokémon som ser ut som en glass? Eller en som ser ut som en nyckelknippa?! Det negativa jag har att säga är att jag inte gillar Chespins utvecklingar speciellt mycket, de är riktigt fula! Fennekins senare är okej och även Froakies. 
 
 
Det nästa nya steget är också sättet man ser spelet på. Man ser ju i ett 3d perspektiv istället för det vanliga "se ovan ifrån"-sättet som alla tidigare spel varit på. Det är hur coolt som helst, känns nytt och fräscht, men ändå så har man kvar känslan som är Pokémon. 
I nedre bilden ser ni även kartan över hur världen ser ut i denna generation, inspirationen är hämtad från Frankrike och den stora cirkulära staden i mitten ska representera Paris, den har även ett "Eiffeltorn" i mitten (som sett på bilden till vänster). Den staden är grym gjord, men har lite för många kaféer och borde ha någon mer klädbutik! 
 
 
Här är de fina spelen.
Övriga saker värda att berätta om är att man kan byta utseende på sin avatar, med hjälp av klädbutiker och frisörer, vilket gör det roligare och mer personligt. Det sociala umgänget i detta spel är ju också fantastiskt, i tidigare spel har nästan allting varit individuellt. Men nu kan du battla dina vänner och du kan kommunicera i spelet. Friend Safari är också värt att notera! Där kan du, med hjälp av dina vänner, hitta nya pokémon. Detta för att varenda en av dina vänner i ds:et får en av pokémon-typ och sen får du välja genom dina vänner, vilken typ av pokémon du vill leta efter. Grymt bra!
 
Det finns massor av mer saker jag skulle kunna skriva om dessa grymma spel, men jag ska hejda mig själv nu! Dessa är i alla fall otroligt värda att köpa.

Jag vet även, eftersom jag nu har en sambo som jobbar på Gamestop, att det om några dagar kommer ut nya "plushies" alltså mjukisdjur av de nya pokémon! Jag hoppas på att det kommer lite mer merchandise än bara mjukisdjur, för de är ju inte så roligt! Men vi får se! 

Nu ska jag sluta! 
Men om det är någon mer än jag som njutit av dessa spel, känn er välkomna att kommentera!

xoxo
Andiie
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela